حرکت اعتراضی دانشجویان دانشگاه تربیت معلّم، طلیعه پاسخ ملّی به طرح برچیدن یارانه ها

 دانشجویان نخستین حرکت مستقیم اعتراضی مرتبط با برچیدن یارانه ها را کلید زده اند. دانشگاه که سنگر مقاومت و ایستادگی در برابر دیکتاتوری است و با حساسیت شایان تحسینی در برابر ظلم و بی عدالتی واکنش نشان می دهد با این حرکت زمینه عمومی شدن اعتراض به برچیدن یارانه ها در دانشگاه ها در گام نخست و در سطوح دیگر در جامعه مثل کارخانه ها؛ مدارس؛ محلات ، مراکز بزرگ و عمومی عرضه کالاها در کلان شهرها را نشان داده است.

 نه نگرانی و اعتراض منفعل و تحمل و سکوت، نه صبر و انتظار، بلکه مقابله فعالانه و اعتراض عملی؛ جمعی و تا حد امکان سازمان یافته. این است پیام حرکت اعتراضی دانشجویان دانشگاه تربيت مدرس تهران.

وبلاگ رادیو راه کارگر: در میان اخبار امروزحرکت اعتراضی دانشجویان دانشگاه تربيت مدرس تهران بی تردید از اهمیت کلیدی برخوردار است. این دانشجویان در حقیقت در برابر توطئه خزنده دولت و دستگاه ولایی در اجرای طرح برچیدن یارانه ها راه درست و اصولی را نشان داده و حرکت شان سرمشقی ستودنی است. دانشجویان در اعتراض به طرح دانشگاه مبنی بر حذف يارانه غذای دانشجويی دست به اعتراض و تحصن زدند. بر اساس اين طرح قرار است با حذف يارانه غذای دانشجويی مبلغی تحت عنوان يارانه نقدی به دانشجويان پرداخت شود اما دانشجویان اعتراض کردند که مبلغ پرداختی درصورتيکه پرداخت شود قطعا هزينه غذای آنها را تامين نخواهد کرد. دانشجویان شعار دادند: « تا حذف يارانه همش همين بساطه».

سه عنصر مهم و اساسی در حرکت اعتراضی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس تهران وجود دارد که شایان مکث است.

 اولا: پایه اعتراض دانشجویان بی اعتمادی به دولت و مسئولان است. دولت و مسئولان رژیم اسلامی با عملکردهای خود همه اسباب و لوازم این بی اعتمادی را فراهم آورده اند. به وعده های آنها و طرح های آنها به هیچ رو نمی توان اعتماد کرد. مثلا آنها بارها گفته اند که طرح برچیدن یارانه ها را قبل از پرداخت نقدی به دهک های پائینی اصولا اجرا نخواهند کرد. دروغ گفته اند! و در حالی که همچنان حرف می زنند و وعده می دهند و دروغ می گویند گرانی روز به روز افزایش بیشتری یافته است، تا جایی که افرادی از خود این حکومت که سابقه حمله به منصور اسالو با کارد موکت بری هم دارند در اجلاس های دربسته فریاد می زنند که « نان، گوشت، شیر، حمل و نقل عمومی و هزینه‌های درمان از 25 تا 75 درصد در ابتدای سال افزایش پیدا کرده است.»  کار به جایی رسیده است که افرادی مثل صادقی از اتحادیه پیشکسوتان کارگری تهدید می کنند که اگر دولت تا تيرماه نسبت به افزايش مستمري‌ها اقدام نكند، كارگران بازنشسته در طول هفته تامين اجتماعي مقابل مجلس تجمع خواهند کرد. در این شرایط که حتی فریاد خودی های نظام هم از دروغ ها و وعده های توخالی و گرانی سرسام آور و حرکت خزنده دولت نظامی / امنیتی بلند شده است؛ امید بستن به وعده ها و طرح های دولت و دست روی دست گذاشتن خوشباوری زیان بخش و ساده لوحی مطلق است. حرکت دانشجویان از همین جهت مهم است. دانشگاه ترتیب معلم  برای تست برنامه حذف یارانه در مقیاس دانشگاهی انتخاب شد. نتیجه تست مسئولان در برابر آنان است و باید دید آیا با وجود اعتراضاتی که با آن روبرو شدند خواهند توانست همین طرح را در دانشگاههای دیگر هم اجرا کنند یا ترفند تازه ای تدارک خواهند دید؟

دومین عنصر مهم در حرکت دانشجویان این است که آنها نخستین حرکت مستقیم اعتراضی مرتبط با برچیدن یارانه ها را کلید زده اند. دانشگاه که سنگر مقاومت و ایستادگی در برابر دیکتاتوری است و با حساسیت شایان تحسینی در برابر ظلم و بی عدالتی واکنش نشان می دهد با این حرکت زمینه عمومی شدن اعتراض به برچیدن یارانه ها در دانشگاه ها در گام نخست و در سطوح دیگر در جامعه مثل کارخانه ها؛ مدارس؛ محلات ، مراکز بزرگ و عمومی عرضه کالاها در کلان شهرها را نشان داده است. نه نگرانی و اعتراض منفعل و تحمل و سکوت، نه صبر و انتظار، بلکه مقابله فعالانه و اعتراض عملی؛ جمعی و تا حد امکان سازمان یافته. این است پیام حرکت اعتراضی دانشجویان دانشگاه تربيت مدرس تهران.

 سومین عنصر مهم این حرکت اعتراضی درآمیختگی سریع خواست صنفی مخالفت با حذف یارانه غذا با شعارهای سیاسی و ضد دیکتاتوری است. این عنصری است که نه تنها در دانشگاه که در سطح جامعه نیز با پیروی از قانون توازن قوا می تواند در سطوح مختلف پدیدار شود. منطق آن هم روشن است: مخالفت با گرانی وحشتناک قیمت اب و برق و سوخت و نان و شیر و بهداشت و درمان مخالفتی است با یک سیاست، و بنابراین مخالفت با دولت و دستگاه ولایی است. هر قدر که حفظ سطح زندگی و مقابله با گرسنگی و فقر و تهیدستی ناشی از حذف یارانه ها با سیاست های دولت و نظام ولایی پیوندهای عمیق تر و مستقیم تری داشته باشد به همان میزان ظرفیت بالقوه بیشتری برای انتقال از خواست های صنفی به مطالبات سیاسی فراهم می شود. مردم ایران گوشت قربانی نیستند که دولت ولایی در اجرای نسخه های ویرانگر شوک تراپی بانک جهانی و صندوق بین المللی آنان را بر تخته جراحی آش و لاش کنند. مردم ایران به سقوط سطح زندگی؛ و به طرح تهاجمی دولت و دستگاه ولایی پاسخ خواهند داد. حرکت درخشان اعتراضی دانشجویان دانشگاه تربيت مدرس تهران طلیعه همین پاسخ است و از همین رو شایسته است تا سرمشق همه قربانیان نقشه تجاوز و تعدی دولت و دستگاه ولایی قرار بگیرد.

یک پاسخ

  1. […] حرکت اعتراضی دانشجویان دانشگاه تربیت معلّم، طلیعه پاسخ ملّی به طرح برچیدن یارانه ها-گفتار سیاسی روز رادیو راه کارگر بدست جنبش خرداد سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ـ ۴ ماه مه ۲۰۱۰ […]

بیان دیدگاه